Wednesday, April 29, 2009

komen seorang yang fakir..

hari ni aku seharian di rumah..malas mau keluar dari rumah. aku mengambil pendekatan lepak-lepak di depan laptop bersama-sama dengan tontonan beberapa video daripada youtube. dan kebanyakan video yang aku tonton adalah daripada siri ceramah akil hayy..dia sememangnye selalu memberi ceramah..dah lama pun aku kenal dia dan kenal dia bukan sebab dia artis..harap maklum ye. sesekali nama astora jabat keluar dari mulut dia..ya, astora.. dulu time sekolah, senior2 yang study kat uia panggil dia 'astro'..kenapa? aku pun tatau.. dari siri ceramah akil hayy, aku jump sana-sini..tapi lebih kepada 'yang mempunyai pengisian la..'

satu video ke satu video..macam2 la aku tengok. dan sekarang, masa untuk memberi komen..hehe. dont jugde the book by it cover..itu buku la..tp kalau manusia, aku kira itulah yang patut. lagi-lagi kalau isunye tentang agama. kate orang, mulot je jahat..hati baik. ye ke begitu? orang kalo hatinye baik, bukan ke pertuturannye pun jadi baik? kata-kata yang baik kan ada pahalanya..ye tak? sebab tu ibu bapa kalo anak kecik, dia tak ajar cakap yang kasar2..perkataan yang tak baik.. masih ingat lagi, dulu time kecik2 tak boleh sebut perkataan 'babi'..kalo sebut, siap la..kena boh cili tang mulot..ish3. memang tak sebut la mende gitu..in fact, sampai sekarang pun, aku susah nk sebut mende ni..serius! cube check mende ni pada siapa2 saja..kalo dia ni jenis yang suke cakap kotor, sangat besar kemungkinan dia pun tak lah pure sangat..hehe.

next, perlukah kita mencampur adukkan sesuatu yang baik dengan sesuatu yang tak baik? ibarat sapu mentega pada roti yang dah berkulat..tak baik jugakkan jadinye. alah..yang ni sgt ramai orang buat..aku pun..same je kot..ehehehe. mende baik mmg buat, mende tak baik pun buat jugak..huhuhu. tu sebab, some time tertinggal jugak solat subuh..tuhan tak jage kite btul2..tu sebabnye. kalo kite ni baik, dan sentiasa berusaha menjadi lebih baik, allah lindung. insyaallah..so, mulai hari ini, aku menyeru pada diri sendiri dan kalian juga..buat baik dan istiqamah..tanamkan sifat suke beribadah. moga allah sayang pada kita dan sentiasa melindungi kita daripada berbuat dosa..ameen. haa..tahniah jugak wat diri ini yang telah khatam al-quran malam tadi..ini bukan kali pertama ye..=) so, sebenarnye diri ini mampu menghabiskan 30 juzuk al-quran dalam masa kurang daripada 1 tahun..tu dalam bz2 bergelar siswi..apakah aku mampu menghabiskannye jika sudah bergelar pekerja? kita tunggu dan lihat..

kurang-kurangkan lah berhibur..nak lagi hiburan yang disajikan di TV sekarang..peratus rancangan yang mendidik jiwa dan minda ni aku rasa adala 5% kot..silap2 kurang lagi kot.. tolonglah ye..nak2 lagi mereka2 yang belajar tinggi..bukan ape, anda adalah public figure. anda menjadi contoh pada masyarakat di sekeliling anda. tunjukkanlah sikap yang baik, IPT dah jenuh didik..menjadikan kita minda kelas pertama. tp sdhnye kalah dengan hiburan yang tak terdidik. agama terabai..nauzubillah.

2 comments:

Anonymous said...

cayalah..mg2 kamu terus diberi kekuatan utk terus beribadat ikhlas kerenaNYA..

Dalila Nizam said...

ameen..