Wednesday, June 03, 2009

kisah si kecik

hari aku agak kepenatan..bangun subuh yang awal, tanpa dikejutkan oleh mak aku. lepas tu, ngadap internet, makan pagi..jemur kaen. kemudian siap2 temankan mak p wat spect..aku turut check mate juge..ade sedikit rabun dan silau..sikit sangat. yang tak tahan, danial lebih silau dari aku. eh, sape yang ngadap pc hari2 ni? dan dia pn wat spect jugak..huhuhu. tak bgs utk seorang bakal engineer..kui3. lepas tu, p makan nasi kandar..hohoho, lame sudah tak makan nasi kandar penang..hehehe. sampai umah, mak da sibuk2 suh call cik yg men-interview tpah sebentar tadi. call, dan katenye..u dtg interview jumaat ni eh..so, ptg td terus g siapkan dokumen yang diperlukan. balik umah, mak citer..izzwan datang td..dia ngadu..

izzwan: iwan nangis..ayong mana?
mak: ayong takde..mat ada la..p maen game kat dlm bilik..
izzwan: (masuk bilik kejap, pastu terus kuar umah..)

malamnye, aku sibuk membaca blog dan FB..tiba2 sliding door ditolak perlahan. si kecik izzwan dengan baju tidur kotak2..sgt comel la kamu..hehehe

izzwan: (kuarkan duit dr poket baju..) nak beli aiskrim..
aku: hah? ayong mana ada aiskrim..jom tengok kat peti ais
aku: (bukak freezer) mana ada aiskrim..ayam ada la..nak?
izzwan: tamau..
aku: ikan?
izzwan: tamau..
danial: (masuk dapur) p beli kat umah cik seha la..jom iwan..

izzwan pn ikot la danial p beli ais krim..dah abes makan..

izzwan: nak basuh tangan..

pastu dia maen lompat2 dan ala2 silat di depan umah. lumrah kanak2 lelaki kan..maennye musti nak tumbuk2 punye..mak bercerita ngan cik wa (mak izzwan).

mak: td dia dtg ngadu..iwan nangis..
cik wa: ooo..sampai sini dia mai ngadu..
mak: awatnya?
cik wa: dia kerja nak mengamuk ja arini..dia marah apa ntah. wa jwb tepon, dia baling handphone tu..kena la tampaq skali..tu yg nangis tu..
mak: hahahaha..ptt la dtg sini..ngadu kat ayong, tp ayong takde td..

izzwan dok sibuk melompat, tiba2 dia selok poket baju..

izzwan: aik? mana duit iwan tadi?
danial: kan iwan beli aiskrim td..dua kan..abes la duit iwan..
izzwan: (senyum2) a'a la...
aku: wan, tgk tu..(sambil tangan tunjuk pd bayang2 dia). apa tu? ha..dia ikot da..
izzwan: aik? apa ni?
aku: bayang2..
izzwan: ooo..bayang2..
izzwan: (terus berjalan lg..) aik? iwan ada 2 bayang2? (sambil tangan tunjuk pd bayang2 di dpn dan sebelah kiri..)
kami semua: hahahaha (gelak beso)

isya (kakak izzwan) berdiri sebelah dia..

izzwan: iwan ada bayang2, isya pun ada bayang2..
danial: iwan, burung ada tak kat atas tu? (tangan tunjuk ke langit)
izzwan: takdak
danial: burung dah balik rumah..tidoq. iwan bila nak tidoq?

sambil berlari2 dan melompat2, izzwan balik ke rumah..diikut isya dan mamanye..

kami semua: babai..
izzwan: (sambil melambai tangan) bye..

1 comment:

[h]einsen said...

kejam tol ko nak kasi ayam dgn ikan kat izwan tu heheh..