Sunday, July 07, 2013

Korea Visit: Day 4

08 June 2013; 0430: Seperti biasa, bangun awal pagi walaupun malam tadi tidur lambat hampir pkul 0100 rasenye. Tapi hari ni sy ada semangat yang lebih. Ni semua sebab nak cari sun set. Kononnye kami kan tinggal di atas bukit..maka dengan sedikit poyo keluar rumah awal pagi..0530 lebih kurang. Suasana sedikit cerah. Ada American army tengah jogging naik bukit. Kawasan kejiranan sunyi..saya dan kak ita memecahkan kesunyian..pok pek pok pek dua2 orang. Kami jalan naik ke atas..sebenarnya saya sedang menyiapkan task yg kedua (given by Meown) Mencari daun sakura..rupe2nye pokok sakura kalau musim panas, takde ape..tunggul kayu je. Sorry ye meown..saya gantikan dengan daun Mapel dari Nami Island. Sebelah atas kejiranan ni ada pusat riadah..utk kanak2 dan jugak dewasa. Kak ita yg paling banyak mencuba..saya tolong snap gambar je. Naik lagi..jumpa bunga ros korea..sedang mekar. Dari sini jugak kelihatan Namsam Tower.

0930: Pemandu pelancong hari ini ialah cik Muni. Kami memulakan perjalanan dengan bismillah! cewahh..gurau..gurau. Perjalanan kami bermula di stesen subway Itaewon. Tukar 2 line kalau tak silap saya untuk sampai ke Gyongbokgung Palace..Hari tu ada acara memperingati pejuang kot..so, ada la beberapa event di kawasan dataran Yi Sun Sin statue. Menariknya Place ni, ada pengawal yg jaga di bahagian luar..sekali tengok macam patung..dengan tingginye, besarnye..alih2 dok jeling2 kat orang..hehe. Kawasannya sangat luas..ada 3 pintu..pelancong boleh melawat sampai pintu yg ketiga..tapi pintu tertutup la..lebih kepada gerbang saya kira..bentuknya hampir sama dengan pintu istana di jepun dan china. Mungkin kerana faktor cuaca, maka gerbang tu direka sedemikian rupa.

1100: Kami meneruskan perjalanan ke Cheonggyecheon river. Sungai ni ada sejarahnye yang tersendiri.. pernah diabaikan, tapi sekarang dah jadi tarikan pelancong. Harap sangat di Malaysia pun boleh buat begini. Pembangunan semula sungai tercemar..kan? Selesai rendam kaki, basuh muka dan main air..kami bergerak pula ke Insadong.
Salah satu contoh pembangunan lestari
1230: Mula-mula sampai di Insadong, cari tempat makan. Hari ni Muni bawa kami makan di restoran Vegetarian..semuanye vege. takde al-hayawan langsung. Masuk je kedai ni, semua boleh order ikot perut masing2. Bajet makan tengah hari ni ialah 10000won. Saya pilih BBQ vege set..ada nasi dan vege..macam patty gitu..masak sekali dengan cendawan..sedap!!! tapi..saya memang tak habis makan nasi. Habis makan pusing2 sekitar Insadong..tapi x membeli apa pun sebab mahal sket. Insadong ni lebih kepada art punya tempat..

1430: Kami tiba di hentian terakhir Namsam Mountain dengan menaiki bas. Kalau nak mendaki, rasanya esok pun belum tentu boleh sampai atas. Tinggi jugak la mendaki untuk sampai ke N seoul tower..ala tempat yg ada banyak padlock tu.. Sampai atas, rehat sebentar..nasib baik datang dengan kakak2 boleh jugak berenti2..hehe.

Muni p beli tiket utk masuk ke dalam. Pakej: Teddy bear museum 1, teddy bear museum 2 dan naik bahagian atas tower. Dah la pulak macam org gila bergambo dengan beruang. Geram btul tengok bear2 kat sini..Kenapa teddy bear museum? sebab tempat ni memang muzium tapi watak rakyat tu diterjemahkan kepada bear. Setiap stesen yg kami lalu, ada sensor detect untuk activate pergerakkan teddy bear ni..kreatif sangat. sebab tu kanak2 di Korea suke p muzium. Lebih kurang 1800 kami bergerak pulang ke Itaewon.
Keadaan pasar di Korea pada masa dahulu..

Sebelum sampai rumah, singgah beli makanan utk dinner and breakfast esok! Malam ni kene mintak kak ita urut kaki sebab esok nak mendaki gunung..hehe. Muni bagi tau perjalanan esok agak panjang..kene keluar awal..dalam 0700 gitu. Sampai di rumah, baru je duduk kejap..ada org datang. Rupanya jiran baru kitorg, orang Malaysia jugak..Penang mariii.
Selesai berkenalan, kami sambung keje masing2..ada yg basuh baju, mandi..masak pun ada..hehe. sebelah malam, semua dah x larat nak keluar. Jadi duduk umah sambil urut kaki..kak Ita bukak kaunter urut..hehe. TQ kak ita, jasamu dikenang!