Thursday, February 26, 2015

2015 WInter Project - Part 9

Busan, 2015 Winter.

Presenting, the jackass penguin!
Hari terakhir di Busan sebelum penerbangan pulang ke Kuala Lumpur jam 1700. Saya dan Aimi awal seperti biasa. Bersiap awal memandangkan kami ada satu lagi destinasi yang mahu dituju sebelum ke lapangan terbang. Jam 0900 lebih, kami keluar rumah meninggalkan yang lain. Jumpa di airport ya!

Kami berdua berjalan kaki dengan beg yang penuh muatan di belakang. Tiba di Busan Sea Life, kami beli tiket dan kemudian menyewa satu loker untuk meletakkan beg yang sarat. Satu loker boleh sumbat 2 bag pack yang saiznye 45L dan 55L.

Kami kemudiannya masuk ke Sea Life. Hanya kaunter jualan tiket dan jalan keluar sahaja di atas tanah. Akuarium yang lain di bawah tanah, terasa sangat dekat dengan laut. Pertama, kami jumpa penguin. Selepas itu, ikan Piranha. Jakun sekejap. Kami temui dolphin juga. Sangat pandai, bila ada orang, dia akan datang dekat dengan cermin. Kamudian pelbagai hidupan laut yang cukup menarik. Saya jamin, koleksinya tidak sama seperti di Malaysia.

Kami kemudiannya melalui tingkat yang lantainya berkaca, memberitahu bahawa jerung ada di bawah. Tingkat kedua di bawah tanah, kami dapat melihat perbagai hidupan laut yang lain dalam satu akuarium yang jauh lebih besar. Sempat kami melepak di teather sambil menyaksikan hidupan laut. Sungguh mendamaikan. Disebelah belakang, saya perasan ada satu patung naga di dalam akuarium dengan sebiji bola. Saya kata pada Aimi, rupa-rupanya dragon ball yang hilang tu ada kat bawah ni..hehehe.

Kawan kepada spongebob yang selalu di taman, obor-obor!

Kami jalan dan ambil gambar, kemudian merenung setiap kehidupan. Tiba di kedai cenderamata, saya beli fridge magnet bertulis Sea Life Busan 2 keping. Sebenarnya ketika itu, saya terlupa itu sajalah duit yang tinggal. Habis pusing Sea Life, kami makan dan kemudiannya lepak di tepi pantai.

Target jam 1230 bergerak mencari pengangkutan untuk ke lapangan terbang. Lebih kurang jam 1230, kami ambil semula bag dan bergegas untuk ke taxi stand. Saya ingat-ingat lupa. Harga teksi sekitar 22,000 Krw dan kami berdua ada 20,000won sahaja. Hurm..ikhtiar cara lain, kami perasan ada Airport Limousine Bus Stand di kawasan berhampiran. Ok, sepatutnya harga murah daripada teksi, teka saya. Kami Google harganya menggunakan Dynamic Busan WiFi (WiFi tepi jalan yang free) sekitar 6000won ~ 8000won. Lega!

Kami mulanya berdiri di depan Hotel Ammbassador yang kemudiannya meragukan kami sebab stand ni tak ada jadual menaikkan penumpang seperti di sebelah jalan sana. Ini bukan stand kot, ini stop! Kami bergegas ke seberang jalan. Dalam kekalutan itu, ada seorang pemandu teksi menegur kami.

Pemandu teksi: Assalamualaikum!
Aimi: Hi!
Pemandu teksi: Are you muslim?
Kami: Yes, muslim.
Pemandu teksi: Allahuakbar! Indonesian?
Kami: Yes, Allahuakbar! Malaysian.
Pemandu teksi: Do Malaysia many muslim? Indonesia, islam is big.
Kami: Yes, we are big.
Pemandu teksi: Can you speak Arabic?
Saya: (Tidak menjawab)
Aimi: Cannot, sorry.
Kami: OK sir, bye!
Pemandu teksi: In Arabic they say ‘Ma’assalamah’.
Saya: Illallikaq wa ma’assalamah! (Sambil kami berdua berlalu pergi)

Jam di tangan 1304, hati mula resah. Bajet nak sampai lapangan terbang jam 1400. Seperti yang dijadualkan, 1307 bas berhenti betul-betul depan kami. Perjalanan juga seperti dijanjikan, 60 minit. Kami tiba di pintu masuk International Departure tepat jam 1407! Fuhhhh..terbaik lah Korea.

Bergegas mencari troli untuk meletakkan beg yang berat. Di sini tiada surau, saya dan Aimi pusing sana sini mencari idea untuk solat di mana..Ya Allah, help me. Saya terpandang, nursing room. Ya, tempat terbaik, kosong dan bersih. Saya gigihkan diri mengambil wuduk. Awek korea sebelah saya tengok je apa yang sedang saya buat. Bisik hati saya, alah orang korea ni bukan heran orang pun. Siap solat, kami terus ke kaunter daftar masuk yang ketika itu sudah berstatus processing. Walaupun dah self check-in, tetap kena daftar masuk di kaunter ya, tiada sebarang caj dikenakan. Kami kemudiannya masuk terus ke ruang menunggu, malas nak berebut di bahagian pemeriksaan kastam.

Kami berlepas awal 20 minit daripada yang dijadualkan. Kalau datang, perjalanannya 6 jam. Pulang jadi 6 jam 30 minit sebab melawan arah angin. Kami meninggalkan Busan dengan cuaca sejuk sekitar 9°C dengan langit berawan menanti senja. Sekitar 1 jam perjalanan, kata juruterbang kami kini di langit Taiwan dan menuju ke Manila. Kemudian akan berpatah balik ke Kuala Lumpur.

Saya ketika itu selsema. Sakitnya kepala hanya tuhan saja yang tahu. Dah la pressure dalam badan tak betul, tambah lagi dengan cabin pressure. Rasa seram sejuk. Melihat langit senja pada ketinggian 40,000 kaki sedikit mendamaikan. Saya habiskan satu lagi task yang telah saya set sebelum berlepas tempoh hari. Reading Al-kahfi at 40,000 feet. Langit mula gelap sebaik surah ini habis saya baca.

Kami menghampiri kawasan turbulent air. Enjin pesawat diperlahankan hampir tidak kedengaran bunyinya. Keluar daripada turbulent, enjin dilajukan semula. Begitulah beberapa kali. Mujur tak jumpa air pocket macam perjalanan ke Incheon tempoh hari.

Jam 2300 waktu korea. Saya cepat-cepat setkan jam tangan ke waktu Malaysia, 2200. “Kepada warga Malaysia, kami ucapkan selamat pulang ke tanah air..” kata ketua pramugara bertugas. Alhamdulillah, mendarat dengan baik.

Kami kemudiannya ke restoran KFC untuk makan malam. Itulah yang terjadi setiap kali kaki melangkah masuk ke Kuala Lumpur dari perantauan antarabangsa. Aimi terus pulang sebab mahu ke klinik! F juga begitu. A dan Sab pulang ke rumah masing-masing. Saya dan K tidur di KLIA2 menanti penerbangan pertama esok hari untuk pulang ke rumah masing-masing.

Busan Review

Tempat yang cantik dengan pemandangan yang indah terutama di malam hari. Warganya yang sedikit kampung berbanding Seoul, namun cukup ramah dan baik hati. Di sini, nilai Ihsan yang Islam ajar dapat saya fahami dengan baik. Tapi, saya temui ada sampah di kiri kanan jalan tidak seperti di Jeju dan Seoul. Heundae Beach, cukup mendamaikan jiwa. Saya sangat rindu deruan angin sejuk di pantai itu.

Walaupun travel saya kali ini ada perkara yang tak best jadi, tapi secara totalnya saya sangat-sangat berpuas hati. Saya juga Aimi belajar sabar yang amat sangat! Travel berdua pada hari terakhir buat kami rasa lega dan hilang beban di minda walau beg 10kg kami usung di belakang. Travel ajar saya tentang nilai tolak ansur dan bagaimana nak manage orang yang tak reti bertolak ansur.

Penutup

Saya travel bukan sebab saya berduit. Sebab saya mahu pelajari ilmu baru dalam sekolah hidup. Di negara sendiri, saya selesa menjadi majority. Nak solat, surau banyak masjid berlambak. Dalam apa jua keadaan, semua orang utamakan kita. Di sini, saya minor. Semua saya serahkan pada Allah. Terasa malu dengan Allah, tapi siapa lagi mampu saya harapkan. Saya tahu solat itu susah di sini. Dengan air yang sejuk di musim sejuk, dengan tiada surau yang selesa untuk solat. Namun saya ingatkan diri yang kerdil ini, orang dulu berbunuhan nak pertahankan islam!

Saya niat, mahu merasa winter. Allah temukan saya pengalaman berharga, sebelum turunya salji yang sangat perit! Huh, hang ingat nak salji tu best? Saya sempat tadah tangan ketika salji mula turun. It life experience you know. Hanya mereka yang pernah merasainya saja yang tahu rasa dan nikmatnya.

Sebelum terbang, saya pasang niat..travel ini menguji diri, mampukah saya menjadi muslim minority di negara seperti ini. Tiba saat pulang, saya temui jawapan yang pasti. Saya rela menjadi minority kalau itu lebih mendekatkan diri ini dengan Yang Maha Satu. Hijrah ke jepun, saya genggam cita-cita itu erat-erat.