Thursday, April 23, 2015

This is SABAH story!

Assalamualaikum, semoga pembaca dalam keadaan sihat dan dalam rahmat Allah. Saya bersyukur diberi kesempatan mendarat ke bumi kinabalu, Sabah seminggu yang lalu. Elok pulang, saya dihujani ‘product testing’ dengan lebatnya. Yang lebih lebat adalah OT hampir setiap hari menyebabkan badan lemah dan kini diserang selsema. Tak apalah, kifarah dosa kot.

“Ke KK ke kita?” tajuk projek cousin holiday buat pertama kalinya. Projek ini pertama kali diumumkan ketika kenduri kahwin sepupu saya di kampung. Tidak mendapat sambutan sehingga tiket penerbangan dibeli, kami mengambil keputusan untuk pergi berempat. Saya, danial, myna dan alang. Tapi takdir Allah telah mengubah ahli rombongan kami. Myna ditakdirkan berkahwin beberapa minggu sebelum tarikh perlepasan dan alang dikehendaki ke China oleh pihak syarikat. Kalut juga kami carikan tiket buat Nasa, sepupu baru kami. Welkam to the family!

2015 April 07

Sabo je lah, Danial ajak bergambar jam 3 pg!
Saya dan Danial menggunakan last flight untuk ke KUL. Departure time sekitar jam 11.50 malam waktu tempatan, kami selamat tiba di KLIA2 jam 12.50 tengah malam. Sampai sana, cari tempat melepak sementara menunggu Myna dan Nasa. Sembang dan beramah-tamah, kami akhirnya membuat keputusan untuk tidak tidur. Risau tak boleh bangun memandangkan badan tersangat penat dan penerbangan seterusnya adalah penerbangan pertama, dijadualkan berlepas sekitar jam 6.30 pagi.
Oppsss! Over exposure..tp pantai dia sangat cantik tau!

2015 April 08

Saya kurang pasti jam berapa pintu semakan kastam dibuka, namun sekitar jam 4 ke 5 pagi. Kami terus ke sana dan kemudiannya menunggu dibalai perlepasan. Subuh kami dalam kalut sebab waktu subuh masuk sekitar 5.56 pagi dan gate close time adalah 6.15 pagi. Terima kasih atas layanan yang istimewa oleh anak kapal.

Kami mendarat di KKIA (Kota Kinabalu International Airport) terminal 2 sekitar jam 9.30 pagi. Urusan mengambil kereta sewa membawa kami ke UMS (Univ. Malaysia Sabah) bertemu dengan kawan Myna, Erin. Kami makan tengah hari di sana. Isi perut siap-siap sebab perjalanan ke Simpang Mengayau memakan masa sekitar 2 jam 30 minit.

Captured by Hero3, from in-the-hole, Simpang Mengayau,
Tip of Borneo
OK, keluarga besar kami ini memang ada masalah dengan laut. Asal jumpa laut, hilang akal semacam.. serupa tak pernah jumpa laut. Saya ingatkan anda, kami pernah mandi di Pantai Cahaya Bulan. Inikan pula jumpa pantai yang airnya jernih dan cantik..nak mandi!!! Tapi penat tak tidur semalaman membataskan pergerakan. Kami memilih untuk tinggalkan pantai dan mencari tempat untuk tidur malam ini. Kami menginap di Simpang Mengayau Chalet, bangunan paling hujung yang ada di sini. Pemandangan dia..superb! Lepas check-in, kami tidur kepenatan.

Sekitar jam 5 petang, kami keluar semula untuk ke tip of borneo. Jaraknya lebih kurang 10 minit berjalan kaki dengan sedikit pendakian. Allahuakbar! Again, pencinta laut, pencinta langit silalah datang ke sini untuk merasai nikmat Allah yang satu ini.

Selesai melihat pemandangan yang indah, kami cari balik pantai tadi. Jernih dan landai. Kata abang askar yang bertugas di situ, pakai slipper kalau nak mandi di sini. Banyak landak laut. Maka kami pun berhati-hati, mandi sambil menunggu matahari terbenam. Air laut di sini sejuk! Tiba-tiba kulit kaki terasa gatal yang mencucuk. Semacam terkena obor-obor, saya naik ke tepi pantai untuk lumur pasir. Tapi sungguh, tiada obor-obor. Yang saya nampak beberapa kawasan bertompok kuning di lantai pantai, mungkin itulah puncanya.

Makan malam kami hanyalah nasi goreng yang dipesan di cafe chalet. Nama makanan sama dengan semenanjung, nasi goreng seafood, nasi goreng ayam dan sebagainya.. tapi rupa dan rasanya sangatlah lain. Jangan terkejut! Selesai makan, kami melepak di luar bilik sambil dengar lagu. TV ada, tapi tak dapat siaran melainkan TV1 itu pun tengok tak nampak rupa, bunyi je OK. Sebelum tidur, pak cik PGA datang tengok kami. Di sini, sesiapa yang nak bermalam kena laporkan kepada PGA untuk tujuan record tracking dan keselamatan.

2015 April 09

Having great captured before departures!

Pagi ini kami makan pagi bubur segera yang dibawa sendiri. Selesai makan, kami bersiap-siap untuk bergerak ke lokasi seterusnya. Dari Kudat kami turun semula untuk mendaki ke Kundasang.

Antara benda yang menarik perhatian kami disepanjang perjalanan adalah jagung bakar dan madu yang dijual di tepi jalan.

Sabah style 'jagung bakar'.

Sebelum ke kundasang, kami singgah di Rumah Terbalik, Jambatan Gantung Tamparuli dan Kinabalu Park.

Taman Terbalik!

Malangnya, kami tiba di Kinabalu Park dalam keadaan hujan lebat. Jadi memang langsung tak boleh turun daripada kereta.

Perjalanan disambung dalam hujan sekitar 15 minit untuk sampai ke Kundasang War Memorial. Dari sini nak ke Desa Dairy Farm Kundasang agak dekat, sekitar 15 minit perjalanan dengan kereta.

War Memorial

Jambatan gantung Tamparuli.

While enjoying great scenery..

Puncak Kinabalu dari farm ni
Kami memilih untuk solat asar di masjid kundasang memandangkan kedudukannya yang agak dekat.

Saujana mata memandang! Itu pemandangan yang boleh saya gambarkan apabila selesai solat. Masjid ini letaknya di atas bukit, bertentangan dengan jalan masuk menuju ke ladang. Excited tau!!

Nah, tiba di Desa dairy farm..kami beli susu, jelly, gelato yg semuanya berasaskan susu. Sambil makan, kami pusing kawasan penternakan lembu dan kambing di sini. Pemandangan cantik bertemankan bau lembu..of course, dairy farm kan? Hehehe.. Ada yang tanya, lembu dia hitam putih? Yup! sebijik la macam dekat NZ. (eceh, mcm aku pernah sampai NZ..)

Bahagian kutipan hasil susu
Sekitar jam 5 ptg, kami beredar meninggalkan Kundasang. Berpatah balik ke Kota Kinabalu. Rancangan asal nak bermalam di Kundasang, tapi risau terlewat gerak di keesokan harinya membuatkan kami bersetuju untuk tidur di KK sahaja malam itu.

Kami tiba di KK jam 7.15 mlm, sudah gelap seakan jam 9.00 mlm. Misi mencari hotel di pekan KK. Banding harga sana sini, kami akhirnya memilih hotel Ruby untuk 2 malam. Selepas makan malam di warong mami (punya jauh aku p, jumpa org aloq staq pulak dah kat sini!), kami check-in bilik..mandi, solat dan siap untuk lelap!

2015 April 10
Mamutik Island

Bangun seawal pagi, tanpa sarapan, kami bergerak ke UMS untuk fetch Erin, kawan Myna, untuk serahkan semula kereta sewa. Erin kemudiannya menghantar kami ke Jesselton Point, center point untuk ke Tunku Abdul Rahman Marine Park.

Kami pilih 3 pulau, Sapi-Manukan-Mamutik dan sewa snorkeling equipment. Tak mampu nak main water game memandangkan percutian kami ini adalah bajet backpack.
Underwater posing at Sapi Island.

Me?? Tangan Danial ni.. =(

Dari pulau ke pulau, kami diberi jadual pick-up jam 12 tgh hari dan 2 ptg. Perjalanan laut kami bermula sekitar jam 9.00 pg dan berakhir pada jam 4.30 ptg. Sepanjang saya berada di pulau, terasa macam travel kat Korea. Punyalah ramai warga Korea yang berkunjung ke Kota Kinabalu ni..kata abg yang pandu bot, hari-hari ada orang Korea di sini. Naik atas darat, kami mencari musolla namun langsung tiada tanda ataupun pembayang. Disebabkan kami ni semua org bandar, yang pasti mall besar mesti ada. Hampir lupa sudah nama mall yang kami masuk, surau ada dibahagian atas berdekatan parkir.

Dinner maybe?
Selesai solat, dengan beg berat berisi kain basah, kami jalan kaki menuju ke pasar Philippine mencari gerai makanan seafood. Kata orang di sini murah! Ya, dari segi harga  saya anggarkan 1/3 murah daripada harga di Penang. Berpeluang juga merasa lobster, kalau harap di semenanjung tak dapatlah nak merasa. Selesai makan, kami menunggu sunset.. Kemudian, kaki dilangkahkan semula untuk pulang ke hotel. Malam itu, kaki sudah tak mampu memijak lantai. Penat! Baring, golek sana sini, chit chat..kemudian padam!

Sunset from Kampung Air
2015 April 11

Kami bergerak jam 8.30 pg, menuju ke Pasar Philippine untuk membeli buah tangan. Dalam perjalanan, kami singgah makan di restoran mamak. Tapi mamak kat sini cakap sabah bah..hehehe, unik! Siap makan, kami pun berjalan memasuki pasar. Awas bagi anda yang jenis senang terpukau dek kemilau mutiara..tak cukup duit kome..haha. Saya pun banyak bertanya, nak-nak lagi perbezaan mutiara air masin dengan mutiara air tawar, confuse. Tapi kalau tengok dekat-dekat, boleh beza dari segi texture mutiara tu sendiri. Mutiara air tawar, formation dia bergaris dan mampu dilihat dengan mata kasar sedangkan mutiara air masin tidak.

Selesai membeli cenderahati, kami bergerak ke bahagian ikan kering dan ikan masin pula. Saya kurang tahu bab ini, tapi mak pesan belikan ikan kering keropok (ikan ini pernah dibelikan oleh kwn saya dan kemudian di air-post ke sini 1 kg). Siap dah semua barang kami beli, duit pun tinggal cukup-cukup, kami pulang ke hotel untuk pack bag dan bersiap untuk pulang ke semenanjung.

Perjalanan kami dari hotel ke KKIA terminal 1 menggunakan teksi. Terima kasih pakcik, service tahap driver Korea pakcik ni! Tahniah. Kami check-in semua beg kecuali handbag, singgah makan KFC..alamak, menu tak sama dengan semenanjung. Bukan tak sama, kurang pilihan. Siap makan, kami pun bergerak menuju ke balai perlepasan.

Cer teka..Ini sungai apa? Hint: The first
we meet at peninsular after cross Laut
China Selatan.
Malindo Air di sini punya pengurusan penumpang terbaik (low-cost based). Mana taknya..mula-mula mereka jemput penumpang business class, penumpang dengan kanak-kanak dan warga emas. Kemudian mereka jemput penumpang dengan nombor seat 20 hingga 30 (bahagian belakang pesawat). Akhir sekali mereka jemput penumpang yang lain. Tiada jem yang teruk ketika kami memasuki pesawat. Ready for take-off! Saya menonton filem ‘Youngistaan’ sepanjang perjalanan yang mengambil masa kira 2.30 minit.

Landed to KLIA 2, saya dan danial menghantar myna dan nasa ke terminal bas dibahagian bawah. Kami berdua kemudiannya mendaftar masuk untuk penerbangan seterusnya ke PIA. Custom cleared, kami terus ke balai berlepas. Solat maghrib dan isya’, kami kemudiannya berlepas ke PEN jam 2200 dan safely touch down at PIA around 2300. En. Ahmad, awak sangat ceria malam itu selaku pembantu juruterbang. Hilang letih semua orang. Keep it up!!

InShaaAllah, saya kongsikan bajet kami dalam entry berikutnya.